Grundschema för förskola, fritidshem
Den här tjänsten kräver inloggningNär ditt barn börjar i förskola eller fritidshem måste du registrera ett schema. Detta används b la som grund för personalens schemaläggning.
Vid större förändringar t ex som nytt arbetsschema, nytt arbete, byte av typ av placering, separation och delad faktura så ska ett nytt grundschema registreras.
I vardagen så använder förskolorna och fritidshemmen i Härjedalens kommun det digitala systemet Schoolsoft. Där ska vårdnadshavarna planera och registrera barnens vistelsetider och ledighet vecka för vecka.
Det är vårdnadshavarnas arbets- eller studietid som styr barnets vistelsetid på förskola och fritidshem. Barnet deltar i verksamheten under den tid vårdnadshavarna arbetar eller studerar, samt restid mellan arbetet och förskola/fritidshem. Detta innebär att när någon vårdnadshavare är ledig, är även barnet ledigt. Vårdnadshavarna har skyldighet att hålla överenskomna tider och snarast anmäla förändrat behov av omsorgstid, till exempel vid arbetslöshet och ändrade arbetstider. Förskolebarn vars vårdnadshavare är föräldralediga eller arbetslösa har rätt att vara på förskolan 15 timmar i veckan. Verksamheten och rektor avgör hur dessa 15 timmar schemaläggs. För mer information läs häftet ” Avgifter och regler” förskola – förskoleklass – Fritidshem
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Till dess inaktualitet inträffar och medgivandet tas tillbaka.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Personuppgiftsansvarig
I Härjedalens kommun är varje nämnd personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som hanteras inom den egna nämndens verksamhet. Du kan läsa mer om kommunens organisation på kommunens webbplats.
Dataskyddsombud
I den europeiska dataskyddsförordningen slås fast att myndigheter måste utse ett dataskyddsombud. Det är tillåtet för flera personuppgiftsansvariga att anlita samma dataskyddsombud. Nämnderna i Härjedalens kommun har beslutat att anlita ett gemensamt dataskyddsombud.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@herjedalen.se
Frågor om e-tjänsten
Skola och förskola
barnomsorg@herjedalen.se
0684-167 64,måndag - torsdag 9 -12