Inkomst- och kostnadsuppgifter för beräkning av hemvårdsavgift
Den här tjänsten kräver inloggningE-tjänst Inkomstförfrågan för vård och omsorg
Kommunen tar ut avgift för vård och omsorg av äldre och personer med funktionsnedsättning som har beslut grundat på socialtjänstlagen och/eller hälso- och sjukvårdslagen. Här lämnar du uppgifter för beräkning av ditt avgiftsutrymme.
- Du måste vara folkbokförd i Härjedalens kommun.
- Denna e-tjänst kräver inloggning med giltig e-legitimation (bank-id). Om du saknar e-legitimation (bank-id), kontaktar du din bank. Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten eller om du har skyddade personuppgifter kan du skicka in inkomstförfrågan på blankett istället. Blankett hittar du på vår webbplats, Länk till blanketten
- Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om inkomster och bostadskostnad. Inkomsten för makar/registrerade partners beräknas tillsammans. För sammanboende beräknas inkomsterna var för sig.
- Du kan bifoga handlingar i e-tjänsten. Vissa handlingar från banker går att spara ner i PDF-format och bifoga. Det går även bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga, tänk då på att det ska vara läsbart.
Handlingar som ska bifogas:
- Registerutdrag om ställföreträdarskap vid god man eller förvaltare
- Kopia på senaste arvodesbeslut
- Senaste årsbesked som styrker boräntekostnaden
- Kopia på hyresavi
Mer information om avgifter för vård och omsorg
Du kan läsa mer om avgifter för vård och omsorg på vår webbplats, Länk till webbplatsen
Mina sidor
På "Mina sidor" kan du hantera dina kontaktuppgifter, följa dina ärenden, skicka och ta emot meddelande från handläggare.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur Härjedalens kommun hanterar personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Härjedalens kommun
dataskyddsombud@herjedalen.se
Avgiftshandläggare, Socialförvaltningen, Biståndsenheten
avgiftshandlaggare@herjedalen.se
0680 - 162 00, onsdagar kl 10-12
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation (bank-id eller Freja eid+)
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Inkomster
- Kostnader
- Fördyrade levnadskostnader
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in