Inkomstuppgift för beräkning av förskole- / fritidshemsavgift
Den här tjänsten kräver inloggningUppgifter att ha tillhands
- E-legitimation för sökande och medsökande (BankID, mobilt BankID )
- Inkomstuppgifter för dig och din partner
Du kan via denna länk läsa om vad som räknas som avgiftsgrundande inkomster.
Avgiften för förskola och fritidshem baseras på hushållets inkomster. Därför ska du lämna en inkomstredovisning. Du kan antingen göra det direkt via denna e-tjänst eller genom att fylla i och skicka in en blankett. (Observera att du inte kan lämna din inkomstuppgift i denna e-tjänst om ditt barn har sin placering på en fristående förskola)
Det är den samlade bruttoinkomsten för varje hushåll som ligger till grund för avgiftens storlek.
Om inkomstuppgift uteblir debiteras högsta avgift enligt gällande maxtaxa.
Vid gemensam vårdnad - där föräldrarna bor på skilda håll och barnet bor växelvis hos föräldrarna och båda föräldrarna har behov av förskole-/fritidshemsplats - ska båda föräldrarna vara innehavare av förskole-/fritidshemsplatsen. Anledningen till två platsinnehavare är att föräldrarna som regel har olika behov av förskole-/fritidshemsplats och olika inkomster. Förskole-/fritidshemsplatsavgiften beräknas på den sammanlagda inkomsten i respektive förälders hushåll. Föräldrarna kommer att få varsin faktura.
Om en vårdnadshavare säger upp sin del av förskole-/fritidshemsplats betalar den andra vårdnadshavaren hela förskole-/fritidshemsplatsavgiften
Observera att båda vårdnadshavarna måste lämna in en inkomstuppgift.
Vad händer sedan
Ansökan tas emot av kommunens handläggare och behandlas i den ordning de kommer in.
Inom sju (7) arbetsdagar kommer att få en köbekräftelse som du hämtar via "Mina sidor".
Du kommer att få en köbekräftelse via e-post om du valt detta.
Observera att båda vårdnadshavarna måste signera samma ärende innan ansökan kan behandlas.
Mina sidor
På "Mina sidor" kan du hantera dina kontaktuppgifter, följa dina ärenden, skicka och ta emot meddelande från din handläggare.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Uppgifter sparas under den tid barnet är inskrivet i barnomsorgen.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Personuppgiftsansvarig
I Härjedalens kommun är varje nämnd personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som hanteras inom den egna nämndens verksamhet. Du kan läsa mer om kommunens organisation på kommunens webbplats.
Dataskyddsombud
I den europeiska dataskyddsförordningen slås fast att myndigheter måste utse ett dataskyddsombud. Det är tillåtet för flera personuppgiftsansvariga att anlita samma dataskyddsombud. Nämnderna i Härjedalens kommun har beslutat att anlita ett gemensamt dataskyddsombud.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@herjedalen.se
Frågor om e-tjänsten
Skola och förskola
barnomsorg@herjedalen.se