Nyansökan om försörjningsstöd
Den här tjänsten kräver inloggningE-tjänst för nyansöka om försörjningsstöd
Här kan du ansöka om försörjningsstöd om du tidigare inte gjort det eller om det är mer än 3 månader sedan senast.
OBS! Har du under de 3 senaste månaderna ansökt om försörjningsstöd och har en tilldelad handläggare ansöker du i e-tjänsten för återansökan. Länk till Återansökan
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten eller om du har skyddade personuppgifter kan du skicka in ansökan på blankett istället.
Ansökningsblankett hittar du på vår webbplats.
Klicka i notifiering via SMS då mailnotifiering för tillfället inte fungerar för alla mejl-adresser.
Om du endast väljer notifiering via mejl behöver du kontrollera din ansökan via Mina Sidor för eventuella meddelanden från handläggare.
Inför ansökan
- Du måste vara folkbokförd i Härjedalens kommun
- Denna e-tjänst kräver inloggning med giltig e-legitimation (bank-id). Om du saknar e-legitimation (bank-id), kontaktar du din bank. Sammanboende eller makar behöver även de legitimera sig.
- Ansökan görs månadsvis och i förskott, till exempel om ansökan lämnas in 20:e september avser ansökan oktober.
- Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om inkomster, utgifter och tillgångar som du tänker ta upp i ansökan. Är ni två som söker så behöver även medsökandes uppgifter lämnas.
- Du kan bifoga handlingar i e-tjänsten. Vissa handlingar från banker går att spara ner i PDF-format och bifoga. Det går även bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga, tänk då på att det ska vara läsbart.
- Du kan få information och beslut via "Mina sidor" istället för via post. Det får du genom att du loggar in med dig med e-legitimation (bank-id) på e-tjänsteportalen.
Handlingar som ska bifogas ansökan
- Inkomstspecifikation
- Kontoöversikt från alla banker du/ni är kund hos
- Kontoutdrag 3 månader bakåt från samtliga konton. Även konton från utlandet ska lämnas in.
- Fullständig deklaration. Om du inte hittar din deklaration eller inte har deklarerat kan du kontakta Skatteverket, 0771-567 567, och begära en kopia av deklarationen eller intyg att du inte deklarerat. Det går även att göra på Skatteverkets kontor i Sveg.
- Vid arbetslöshet – Planering från Arbetsförmedlingen
- Vid sjukdom – Aktuellt läkarintyg
- Vid arbete – Anställningsbevis
- Underlag för de utgifter du/ni söker bistånd till, exempelvis:
Elräkning, hyresavi, fakturor, kvitton, årspremie och faktura för hemförsäkringen. - Vid ansökan om medicinkostnad, lämna in den del av kvittot som heter "receptspecifikation" som visar om medicinen ingår i högkostnadsskyddet.
- Hyreskontrakt
- Vid egen fastighet – Bolånespecifikation från banken samt fastighetstaxering
- Uppehållstillstånd/uppehållsrätt från Migrationsverket
Vad händer sedan
Observera att återkoppling och kontakt gällande ditt ärende sker på "Mina sidor", på e-tjänsteportalen där du behöver bank-id för inloggning. När det händer något med ditt ärende blir du aviserad via e-post.
En handläggare kommer kontakta dig för ett första möte hos socialtjänsten, där du ska ta med dig dessa handlingar:
- Hyresavi
- Kontoutdrag för de senaste 3 månaderna
- Inkomstbesked
- Fakturor och kvitton
- Fullständig ekonomisk översikt
Mer information om försörjningsstöd
Du kan läsa mer om när du har rätt till försörjningsstöd, vad som krävs av dig som får försörjningsstöd och annat på vår webbplats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur Härjedalens kommun hanterar personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@herjedalen.se
Socialsekreterare försörjningsstöd
forsorjningsstod@herjedalen.se
0680-16100, måndag - fredag 10.45-11.45
www.herjedalen.se/stod-och-omsorg/forsorjning-och-ekonomi/forsorjningsstod.html
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation
- Folkbokförd i Härjedalen
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Boende
- Sysselsättning
- Inkomster
- Tillgångar
- Ansökan
- Övrigt/ Meddelande
- Beslut/Försäkran
- Bifoga handlingar
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in