Dispens att köra snöskoter på snötäckt mark i detaljplanerat område - Ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningLeder till och från bostadsområden samt inom bostadsområden tillåts ej. I glesa, planlagda fritidshusområden kan dock enstaka uppsamlingsleder tillåtas genom området under förutsättning att berörd stugägarförening eller motsvarande fattat ett årsmötesbeslut och ansökt om dispens hos Härjedalens kommun, berörda enskilda fastighetsägare i anslutning till det aktuella området skall också ha lämnat sitt medgivande.
Att ha tillhands:
- Årsmötesprotokoll
- Ledkarta för aktuellt område
- Skriftligt medgivande från enskild markägare som kan beröras
I de lokala trafikföreskrifterna för Härjedalens kommun stadgas bland annat följande:
(gäller både inom detaljplanelagt område och andra tätorter med omfattande, tät bebyggelse.)
Utan särskilt tillstånd får terrängskoter ej framföras på följande platser inom Härjedalens kommun:
- inom detaljplanelagda områden
- inom iordningställda, särskilt utmärkta campingplatser
- inom fast markerade teknikbackar i övrigt samt kälkbackar
- i skidleder och skidspår (även elljusspår), som försetts med fast markering
- i skidspår som i terrängen markerats på sätt som godkänts av polismyndigheten
- på gräsbelagda fotbollsplaner och golfbanor, vilka försetts med utmärkning om förbud mot trafik med terrängskoter
När det gäller barmarkskörning ansöker du om dispens via Länsstyrelsen.
Hämta dina företagsuppgifter
Om du är ett företag kan du, via vår e-tjänst, välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt. Så här hämtas dina företagsuppgifter
Ändra uppgifter
För att ändra ändra uppgifter om ditt företag, gå in på verksamt.se. Är du en enskild näringsidkare och vill ändra folkbokföringsadressen gör du det hos Skatteverket.
Vad händer sen?
Din ansökan handläggs och skickas ut via mail inom 2 veckor. Om något saknas i den får du återkoppling inom en vecka.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 1 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Härjedalens kommun
dataskyddsombud@herjedalen.se
Härjedalens kommun
utveckling@herjedalen.se
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation (bank-id eller Freja eid+)
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Anledning till dispens
- Ange var dispens önskas
- Välj datum/period och bifoga handlingar
- Förhandsgranska
- Skicka in