Ansökan om Samarbetssamtal
Den här tjänsten kräver inloggningIndivid- och familjeomsorgen (IFO) ger stöd och hjälp till barn, ungdomar, vuxna och familjer.
Förutsättningar
Ni som föräldrarna kan ansöka om samarbetssamtal enskilt eller gemensamt men för att det ska kunna genomföras är det nödvändigt att båda föräldrarna medverkar. Detta för att ha möjlighet att upprätta eventuella avtal som kan vara muntliga, skriftliga eller juridiskt bindande. Utifrån barnkonventionen ska även barnsamtal ingå i samarbetssamtalen då barnets röst också ska få utrymme, utifrån ålder och mognad.
Om föräldrar behöver hjälp med att komma överens om vårdnad, boende, umgänge och frågor gällande ekonomi för era gemensamma barn, kan ni ansöka om samarbetssamtal. Syftet med samarbetssamtal är att ni som vårdnadshavare/föräldrar ska kunna samarbeta kring barnet/barnen och hitta bra lösningar som ni båda kan acceptera. Samtalen fokuserar på föräldraskapet, inte på att förmå föräldrar att leva tillsammans.
Samtalen är inriktade på:
- Hur barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna bäst tillgodoses
- Barnets behov i övrigt
- Framtiden
- Föräldrarnas samarbetsförmåga och att en lösning nås
Samarbetssamtalen är frivilliga, kostnadsfria och sker under sekretess. En förutsättning för samarbetssamtal är att ni båda två är villiga att delta.
Vad händer sen?
När första föräldern fyllt i sina personuppgifter och barnets uppgifter skickas ett mail till den andra föräldern om begäran om signatur. Den andre föräldern har 14 dagar på sig att signera begäran. När begäran är signerad av båda parter kommer socialtjänsten att kontakta er båda för att komma överens om lämplig tid för samarbetsavtal.
Det krävs två signeringar med e-legitimation för den här tjänsten. Den som ansöker signerar när tjänsten avslutas, därefter skickas ett mejl till den medsökande som får signera. När båda vårdnadshavarna/föräldrarna har signerat skickas ansökan till mottagningen. Därefter kommer vi kontakta er.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 3 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur Härjedalens kommun hanterar personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Härjedalens kommun
dataskyddsombud@herjedalen.se
Härjedalens kommun, Familjeteamet
ifomottagningen@herjedalen.se
0680 - 161 00, växel
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation (bank-id eller Freja eid+)
- E-postadress till båda vårdnadshavare/föräldrar
- Så här skaffar du e-legitimation