Bostadsanpassningsbidrag - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningBostadsanpassning
Om du på grund av bestående sjukdom eller funktionsnedsättning har behov av att få din bostad anpassad kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag.
Kommunen ger bidrag till bostadsanpassning i permanentbostäder. Bidraget lämnas till fasta installationer som underlättar det dagliga livet i hemmet, till exempel att förflytta sig i bostaden, sova och vila, sköta hygienen, laga mat och äta samt ta sig in och ut ur bostaden.
Har du en bestående funktionsnedsättning kan du ansöka om bidrag från Härjedalens kommun för att anpassa din bostad. Bidraget går till ändringar som du behöver för att kunna leva ett självständigt liv i en egen bostad.
Man kan få bostadsanpassningsbidrag till en bostad man själv äger, till en hyresrätt eller till en bostadsrätt. För anpassning av en hyres- eller bostadsrättslägenhet så behövs fastighetsägarens tillstånd.
Om man regelbundet eller under perioder bor hos en annan person så kan man även ansöka om anpassning av den bostaden.
Lagen kan du läsa på riksdagens webbplats
Att förbereda
- Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig .
- Eventuella ritningar på anpassningen .
- åtgärdsförslag på anpassning
- Offert eller kostnadsförslag på anpassning
- Fullmakt/ förordnande
Mer information på Härjedalens webbplats om bostadsanpassning
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år efter avslutat ärende.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur Härjedalens kommun hanterar personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@herjedalen.se
Härjedalens kommun, fastighetssamordnare
0680-161 00, växel
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation (bank-id eller Freja eid+)
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Bostadsuppgifter
- Funktionsnedsättning
- Bilagor
- Medgivande
- Förhandsgranska
- Skicka in