Dödsboanmälan
Den här tjänsten kräver inloggningPå vår webbplats kan du läsa mer om dödsboanmälan. Läs gärna informationen innan du påbörjar ansökan.
OBS! denna e-tjänst är inte en Ansökan om ekonomiskt bistånd för begravningskostnader.
Inför dödsboanmälan
• Denna e-tjänst kräver inloggning med giltig e-legitimation (bank-id). Om du saknar e-legitimation (bank-id), kontaktar du din bank eller klicka på länken i rutan till höger.
• Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om tillgångar och utgifter.
• Du kan bifoga handlingar i e-tjänsten. Vissa handlingar från banker går att spara ner i PDF-format och bifoga. Det går även bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga, tänk då på att det ska vara läsbart.
• Du kan få information och beslut via "Mina sidor" istället för via post. Det får du genom att du loggar in med e-legitimation (bank-id) på e-tjänsteportalen.
• Handlingar som ska bifogas ansökan:
• Senaste deklarationen eller slutskattebesked (Kan beställas från Skatteverket 0771 567 567)
• Kapital och räntebesked från banken. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
• Dödsfallsintyg och släktutredning (Kan beställas från Skatteverket 0771 567 567 eller via begravningsbyrån)
• Kontoutdrag från dödsdagen och så långt fram som möjligt. Finns inte eventuella inkomster med på kontoutdraget ska dessa redovisas. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
• Faktura på begravningskostnaderna och eventuell gravsten
• Kopia på senaste hyresavin (gäller endast ensamstående).
• Namn och adresser till samtliga dödsbodelägare/arvingar
Lämna även in följande handlingar om de finns:
• Värderingsunderlag av eventuellt lösöre: bohag (exempelvis möbler, husgeråd, smycken), bil, båt, moped med mera
• Testamente eller äktenskapsförord
• Om bostaden är en bostadsrättslägenhet, intyg från bostadsrättsföreningen om lägenhetens värde
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år efter avslutat ärende
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur Härjedalens kommun hanterar personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Härjedalens kommun
dataskyddsombud@herjedalen.se
Dödsbohandläggare
linda.hagstrom@herjedalen.se
0680-161 00, växel
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation (BankID eller Mobilt BankID)
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter till inloggad person
- Den avlidnes uppgifter
- Tillgångar och utgifter
- Övrigt
- Bilagor
- Dödsbodelägare
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in